Dzięki śledziom …?

skromnie.jpg
Szyper z Zelandii udoskonalił sposób konserwowania śledzi na morzu.
Marynowany śledź wymagał coraz więcej soli!

Sól była kupowana z Portugalii. Płacono za nią pieniędzmi uzyskanymi
z norweskiego drewna i zboża z Rosji i Polski, kupowanego za pieniądze
zarobione na sprzedaży śledzi, których miliony ton łowili u wybrzeży Szkocji.

Warto docenić społeczność, która zbudowała zręby gospodarki na ŚLEDZIU!
W XVII wieku w Holandii, tysiąc nowych statków budowano w ciągu jednego roku.
Czyli że, przeciętnie niemal dwadzieścia jednostek wodowano tygodniowo.
Niemal całe drewno, żelazo, liny, płótno żaglowe musiały być importowane,
podobnie armaty, lawety, kule armatnie i proch.
Statki budowane w Holandii, zwane FLUTIE, posiadały większą niż
wszystkie w owym czasie jednostki pływające ŁADOWNOŚĆ.
Koszt budowy ich był niższy, a załogi mniej liczne.
Płace załogi były niskie, za to jedzenie było lepsze niż u innych armatorów.
NIKT W EUROPIE NIE PRZEWOZIŁ WTEDY
ŁADUNKÓW ZA TAK NISKĄ OPŁATĄ FRACHTOWĄ!

Namaluj to,Joseph Heller

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s